Nul grød og frugtmos

21. marts 2012

Alder:
6 mdr.

Nul grød og frugtmos

Kære Helen

Min datter vil ikke have nogen former for frugtmos. Har prøvet æble, pære, banan, mango, blomme og diverse blandinger. Til gengæld vil hun gerne have lidt frugt at sutte på, så det får hun, og så har jeg tænkt mig at prøve det frugtmos indimellem for at se, om hun skifter mening.

Til gengæld melder hun pas på alle former for grød nu. Til at starte på ville hun gerne have ris- og majsgrød, men nu er munden stort set LUKKET, når der serveres den slags. Har også prøvet med qiunoa-flager, men det ville hun slet ikke røre. De første par gange jeg serverede havregrød for hende, spiste hun godt nok lidt af det, men det er forbundet med lidt utilfredse lyde og lidt klynk, så det er ikke ligefrem en hyggelig spisesituation. Jeg prøver at aflede hende undervejs, hvor vi tager nogle pauser (dog uden at vi sidder ved bordet sætlig længe). Så drikker vi vand af en kop, får sutten eller leger med noget. ...

Annonce

... Derefter får hun lidt mos igen. Efter et par mundfulde, begynder de utilfredse lyde igen, og hun viser mig, at hun ikke vil have grøden.

Al grøntsagsmos kører faktisk ned, men er det en hård omgang for maven med tre gange grøntssager på en dag? Vi er jo oppe på tre måltider - morgen, middag og aften. Middag og aften får hun grøntsager og morgen er det grød. Jeg vil prøve at lave øllebrød til hende for første gang i dag og servere det til middag.

Som mellemmåltider får hun rugbrødshapsere fra ovnen (efter din opskrift), lidt frugt eller grønt i hånden, som hun kan gumle på eller også prøver jeg med lidt frugtmos, som indtil nu afvises med et ansigt, der ser ud som om, at mosen er alt for sur. Jeg tænker på, om hun synes grøden smager af for lidt og har overvejet at prøve med lidt grøntsagsmos som topping. Vil du komme med nogle indspark til mig, som måske kan hjælpe os videre?

Venlige hilsner fra
Karina

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Navn - navngivning

Alle børn skal have et navn - mindst et fornavn og et efternavn. Og dit barn skal have sit navn, før det fylder 6 måneder. I kan give jeres barn et navn på to måder: Enten ved dåb i folkekirken eller ved at ansøge om navngivning via Borger.dk.

Der er i princippet ikke nogen begrænsninger på antallet af fornavne, som du må kalde dit barn. Men der er regler for, hvilke navne du kan give dit barn. Som hovedregel må du ikke vælge et navn, der kan være til ulempe for dit barn.

Læs mere i Babylex

Bøvse

Når babyer spiser, sluger de ofte en masse luft. Derfor har mange brug for at bøvse efter et måltid.

Den nemmeste måde at dit barn kan komme af med luften på er hvis du lægger barnet op mod skulderen og klapper eller stryger forsigtigt på ryggen. Hold barnet så højt, at barnets arme bliver løftet, så har luften lettere ved at komme ud.

Du kan også sidde med barnet foran dig på dit skød eller lægge barnet på din underarm og gå lidt rundt.

Spædbørn...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen!

Tusind tak for en super god side, med masser af gode og virkeligt kompetente svar, som jeg har brugt flittigt

Josefines mor