Brev:
Nul grød og frugtmos
21. marts 2012
Alder:
6 mdr.
Nul grød og frugtmos
Kære Helen
Min datter vil ikke have nogen former for frugtmos. Har prøvet æble, pære, banan, mango, blomme og diverse blandinger. Til gengæld vil hun gerne have lidt frugt at sutte på, så det får hun, og så har jeg tænkt mig at prøve det frugtmos indimellem for at se, om hun skifter mening.
Til gengæld melder hun pas på alle former for grød nu. Til at starte på ville hun gerne have ris- og majsgrød, men nu er munden stort set LUKKET, når der serveres den slags. Har også prøvet med qiunoa-flager, men det ville hun slet ikke røre. De første par gange jeg serverede havregrød for hende, spiste hun godt nok lidt af det, men det er forbundet med lidt utilfredse lyde og lidt klynk, så det er ikke ligefrem en hyggelig spisesituation. Jeg prøver at aflede hende undervejs, hvor vi tager nogle pauser (dog uden at vi sidder ved bordet sætlig længe). Så drikker vi vand af en kop, får sutten eller leger med noget. Derefter får hun lidt mos igen. Efter et par mundfulde, begynder de utilfredse lyde igen, og hun viser mig, at hun ikke vil have grøden.
Al grøntsagsmos kører faktisk ned, men er det en hård omgang for maven med tre gange grøntssager på en dag? Vi er jo oppe på tre måltider - morgen, middag og aften. Middag og aften får hun grøntsager og morgen er det grød. Jeg vil prøve at lave øllebrød til hende for første gang i dag og servere det til middag.
Som mellemmåltider får hun rugbrødshapsere fra ovnen (efter din opskrift), lidt frugt eller grønt i hånden, som hun kan gumle på eller også prøver jeg med lidt frugtmos, som indtil nu afvises med et ansigt, der ser ud som om, at mosen er alt for sur. Jeg tænker på, om hun synes grøden smager af for lidt og har overvejet at prøve med lidt grøntsagsmos som topping. Vil du komme med nogle indspark til mig, som måske kan hjælpe os videre?
Venlige hilsner fra
Karina